מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
האגף לחינוך מבוגרים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

אולפנים

share
שתפו עמוד:
אולפנים

אולפנים לרכישת השפה העברית

העולים החדשים אשר מגיעים לישראל ממקומות שונים בעולם זקוקים לשפה העברית, משום שהיא המפתח להישרדות שלהם בישראל ולקליטה המיטבית בחברה. השליטה בעברית מאפשרת להם לתקשר עם הסובבים אותם, להבין את המקום שהם נמצאים בו, לצרוך שירותים בסיסיים, ובמיוחד להשתלב בשוק העבודה ובתרבות, ולהגיע למימוש הפוטנציאל האישי הטמון בכל אחד מהם.
מתוך ההבנה שלרכישה מהירה ומיטבית של השפה העברית יש חשיבות מכרעת עבור העולים החדשים בכניסתם לחיים החדשים בישראל, קיימים בישראל אולפנים ללימוד השפה העברית: אולפנים ראשוניים, אולפני המשך, אולפנים תעסוקתיים, אולפנים מקצועיים ואולפנים מיוחדים.

סוגי אולפנים ראשוניים

אולפנים ראשוניים לעולי המערב – בהם לומדים 5 חודשי לימוד, בין 20 ל-25 שעות שבועיות.
אולפנים ראשוניים ליוצאי אתיופיה - בהם לומדים 10 חודשי לימוד, 25 שעות שבועיות.

בנוסף, לאולפנים הראשוניים קיימות וריאציות שונות הנובעות מן השוני באוכלוסיות הלומדים ומהצרכים השונים שלהם:
אולפנים ראשוניים ייעודיים לבעלי מקצועות רפואיים ופרה-רפואיים.
אולפנים ראשוניים לבעלי מקצועות טכניים וטכנולוגיים.
אולפנים ראשוניים לצעירים, כולל תוכניות קדם אקדמיות שונות, ואולפני עבודה בקיבוצים.
אולפנים לקשישים, אולפנים לפגועי נפש, אולפנים לבעלי נכויות מסוגים שונים [חרשים, עיוורים ואחרים], אולפנים לדרי רחוב, למתמכרים/נגמלים.

אולפני המשך

אולפני ההמשך הם מסגרות לימוד לעולים שכבר סיימו את הלימודים באולפן הראשוני. מטרת אולפני ההמשך היא לאפשר לעולים להמשיך ולשפר את שליטתם בשפה העברית, בדיבור, בהבנת הנקרא ובהבעה בכתב. באולפנים אלה הלימודים אינטנסיביים יותר וממוקדים בפיתוח מיומנויות שפה גבוהות שיסייעו לעולים בהשתלבות בחברה ובתעסוקה בישראל.

אולפנים תעסוקתיים

לפני השתלבותם של העולים החדשים בשוק העבודה, הם זכאים להשתתף באולפן תעסוקתי. באולפנים תעסוקתיים לימודי העברית מפתחים את היכולות התקשורתיים של התלמיד בעברית, תוך התמקדות בתחום העבודה והתעסוקה, ובמיוחד בתהליך של קבלת עבודה חדשה בישראל: כתיבת קורות חיים, דיבור בריאיון עבודה, אוצר מילים למפגש עם רכזי השמה וכן קריאת תלוש שכר.

אולפנים מקצועיים

האולפנים המקצועיים מיועדים לעולים, אשר למדו באולפנים הראשוניים ומעוניינים לשפר את העברית בדגש על תחום עיסוקם. במסגרת זו, קיימים אולפנים לרופאים ולעוסקים במקצועות הפרא-רפואיים, לפסיכולוגים ולעורכי-דין.
משך הקורס: 300 שעות
תנאי הקבלה לקורס: הלומד צריך להיות בעל מקצוע מתחום סוג הקורס, עליו להצליח במבחן הכניסה לקורס, ובנוסף, ממועד עלייתו של העולה לארץ לא עברו עשר שנים.
מטרת העל של קורסים אלו: שילוב העולה בשוק העבודה בהתאם לכישוריו ולתחום התמחותו.

אולפני צבר

גרעין "צבר" הוא פרויקט ייחודי, מיזם שיתופי של צה"ל, תנועת הצופים, האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון ומשרד העלייה והקליטה, שהחל את דרכו בשנת 1991. התכנית מיועדת לצעירים יהודים ובני ישראלים השוהים בתפוצות בגילאי 18–24 ומציעה להם ליווי בעלייה לארץ ובתהליך הגיוס לצה"ל כחיילים בודדים. פעילות התוכנית ממוקדת ביצירת מסגרת תומכת וקבוצתית המאפשרת לקבל החלטה לעלות ארצה ולהשתלב בחיי הקיבוץ, בשירות הצבאי ובחברה הישראלית.
מטרת הלימודים היא לקדמם ככל האפשר בשפה העברית ברמות נמוכות: רמה א' ורמה ב', בדגש על קריאה וכתיבה. כל זאת על מנת להקל על קליטתם בצבא ובארץ.

אולפן תק"א

תוכנית תק"א (תכנית קדם אקדמית) מהווה מכינה לסטודנט העולה לקראת השתלבותו בחיים האקדמיים בארץ.

התוכנית פועלת תוך שיתוף פעולה בין מינהל הסטודנטים, משרד החינוך – האגף לחינוך מבוגרים האחראי ללימודי העברית בתוכנית, והמכללות העורכות ומוציאות לפועל את תוכנית הלימודים המשלימה.
העולים מופנים לתוכנית ממינהל הסטודנטים, לאחר שנבדק כי הם אכן זכאים לה לפי הקריטריונים של המינהל. מבחינת העברית חלק גדול מהם סיימו לימודי אולפן ראשוני בארץ והשתתפו בתוכנית מסע או תוכנית מקדימה אחרת. חלקם מתחילים בתוכנית מיד בהגיעם מחו"ל.
המועמדים מתקבלים לתוכנית לאחר שעברו בחינת קבלה ברמה ב' גבוהה, בחינה לקביעת רמה וריאיון אישי. רף הקבלה נקבע על רמה ב' גבוהה כך שהכיתה הנמוכה ביותר בתוכנית תהיה ברמה ג'.
הסטודנטים מגיעים מארצות שונות וטווח הגילים הוא מ- 18 עד 30. לרוב, בהשכלתם למדו פרק זמן במוסד אקדמי, או אף סיימו לימודים אקדמיים בארץ מוצאם.

התוכנית פועלת במספר מקומות בארץ: באשקלון, בירושלים ובתל אביב.
הלימודים נמשכים כל יום מ- 08:00 עד 16:00. לימודי העברית נערכים במהלך ארבעה בקרים, בין חמש לשש שעות כל בוקר.
הלימודים בתוכנית מאוד תובעניים ומחייבים את הסטודנט לעמוד בחובת נוכחות מלאה, בהכנת שיעורים, בבחינות שבועיות, בהגשה של חיבורים ועבודות אישיות, במבחן מחצית ובמבחן סיום. חומרי הלימוד מבוססים על חומרי הלימוד המופקים במכינות האוניברסיטאיות בארץ. הלימודים מגוונים וכוללים הוראה מקוונת, הרצאות תלמידים המלוות במצגות, קריאת טקסטים במגוון נושאים אקדמיים, והאזנה להרצאות מוקלטות והרצאות בזמן אמת במסגרת החוגים במכללה. בסיום התוכנית התלמידים מקבלים תעודת סיום המציינת את הציון והרמה אליה הגיעו בעברית ובשאר המקצועות.

מבחן קבלה לדוגמא

להורדת המבחן - ללמוד לחיות עם שינויים 

התכנית הלאומית למצוינות באנגלית - קמה בשנת 2014 כתכנית לימודים לחודשי הקיץ שמטרתה לאפשר לתלמידים מאוכלוסיות שונות לשפר את ידיעותיהם בשפה האנגלית. עם השנים נוספו לתלמ"א תוכניות נוספות, ביניהן התכנית למורים עולים שמגיעים לארץ לשנה בה הם מלמדים אנגלית בבתי ספר בישראל (דימונה, מצפה רמון, ירוחם, מ.א. תמר, בן שמן ועוד) –מורי התכנית לומדים עברית באולפן לאורך שנה"ל פעם אחת בשבוע.
מיקום האולפנים משתנה בהתאם לשיבוץ המורים בפועל בבתי הספר השונים (בשנים האחרונות חלק מהתלמידים לומדים באולפן מרחוק (זום).

קורס מורים עולים

הקורס מיועד למורים עולים במטרה לקדמם לקראת קבלת רישיון הוראה ושילובם במערכת החינוך. הלימודים מתמקדים בשפה עברית מתקדמת, 120 ש' הוראה ברמה ד'.