מדינת ישראל, משרד החינוך
האגף לחינוך מבוגרים
משרד החינוך
האגף לחינוך מבוגרים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פרסומי האגף

share
שתפו עמוד:
פרסומי האגף
  • "שער למתחיל" – שבועון החדשות בעברית קלה של האגף לחינוך מבוגרים – יצא לאור במשך חמש עשרות שנים וסגר את שעריו בשנת 2012. עתה מועלים לרשת כל גיליונות העיתון מהשנים 2012-2003. לחלק מהידיעות יש גם קובצי קול – וכך יכולים הלומדים גם להאזין לכתבות. בנוסף לגיליונות השלמים כולל הארכיון גם קטלוג של הידיעות לפי נושאים. מלאכת העלאת הגיליונות והקיטלוג מתבצעת בהדרגה.

  • מערכת ניהול הלמידה המקוונת של האגף לחינוך מבוגרים במעטפת moodle של משרד החינוך החלה לפעול בשנת הלימודים תשע"ד. מערכת זו נועדה לתת מענה לצורכי ההוראה, הלמידה וההדרכה של האגף בהתאמה למאה ה-21.

    מערכת ניהול הלמידה כוללת אתרי אולפנים להנחלת הלשון העברית, אתרי כיתות, אתרי פיתוח מקצועי ומשאבי למידה, כולל עיתון מקוון חדש של האגף לחינוך מבוגרים, "חדשון בעברית קלה" וארכיון של העיתון הוותיק "שער למתחיל".

    אתרי האולפנים, "חדשון בעברית קלה" ו"שער למתחיל" פתוחים לצפייה לקהל הרחב.

    מערכת ניהול הלמידה של האגף לחינוך מבוגרים מיועדת לליווי תהליך הלמידה של תלמידי האולפנים ומספקת סביבת עבודה משותפת נוחה לסגל ההוראה ולתלמידים. זוהי טכנולוגיה הבאה לשרת את המורה ככלי עזר בהוראה ואת התלמיד – ככלי עזר בלמידה.

    הסביבה לניהול הלמידה moodle משמשת במה לניהול תכני הלמידה, תהליך הלמידה ותוצריו. למערכת מועלים תכנים על ידי מורים ומדריכים באגף, וכן מפותחים בכלי המערכת תכנים להצגה וללמידה פעילה ושיתופית.

    מורי האגף, המפעילים אתרי כיתות במערכת, זוכים  לכלי ייחודי בארגז הכלים הפדגוגי שלהם, המאפשר להם לפתח ולבחור משאבים, חומרי למידה ופעילויות מגוונים (כולל עריכת מבחנים, קבוצות דיון לתקשורת ועוד), בהתאם לתכניות הלימודים ולתועלת התהליך הלימודי באולפנים. אתרי הכיתות מאפשרים להנגיש לתלמיד חומרים לתרגול מיומנויות השפה השונות.

    האתרים  במערכת נגישים למורים ולתלמידיהם ללא תלות בזמן ובמקום, מאפשרים למידה מרחוק ומספקים מענה לשונות בין הלומדים ולסגנונות למידה שונים.

  • הסדרה "בוא נתערב" עלתה למרשתת

    הטלוויזיה החינוכית העלתה למרשתת את כל משדרי הסדרה "בוא נתערב" (10 משדרים), שהופקה בשנת  2005 בשיתוף פעולה עם האגף לחינוך מבוגרים וגף קליטת העלייה במשרד החינוך.

    הסדרה עוסקת באומנות השיח ובפעולות הדיבור בעברית. היא מצטרפת לסדרה "הלו פנינה" שעוסקת באותו נושא, שהועלתה אף היא למרשתת (20 משדרים).

    סיפור המסגרת: מריו, עולה חדש מארגנטינה, שחקן תיאטרון ומנחה בטלוויזיה במקצועו, עובד בראשית דרכו בארץ בדוכן למכירת פרחים וחולם לשחק בטלוויזיה בישראל. שתי צעירות מתערבות על כך שבעשרה שיעורים יצליחו לעזור לו להצליח באודישן בעברית.

    בסיום כל משדר מדקלמים השחקנים בראפ קצבי את המבעים שנלמדו בו.

    את התסריטים כתב אפרים סידון.

    שידור הסדרה בטלוויזיה החינוכית לווה בסדרת כתבות על פעולות הדיבור בעיתון "שער למתחיל". בקרוב נעלה לאתר את הכתבות.

    ב"הד האולפן" 101 יתפרסם מאמר על הסדרה "בוא נתערב".

  • הסדרה "הלו פנינה" עלתה למרשתת

    הטלוויזיה החינוכית העלתה למרשתת את כל משדרי הסדרה "הלו פנינה" (20 משדרים), שהופקה בשנת 1995 בשיתוף פעולה עם האגף לחינוך מבוגרים. הסדרה עוסקת באומנות השיח ובפעולות הדיבור בעברית.

    סיפור המסגרת: פנינה, מורה בלתי נראית ובלתי נלאית, שולחת את העולה החדש יבגני (השחקן ישראל דמידוב), לבצע משימות שבהן עליו להשתמש במבעים של פעולת הדיבור שהיא נושא המשדר.

    מדריך למורה על "הלו פנינה" יצא לאור באגף בשנת תש"ס-2000.

    שידור הסדרה בטלוויזיה החינוכית לווה בסדרת כתבות על פעולות הדיבור בעיתון "שער למתחיל". בקרוב נעלה לאתר את הכתבות.

  • בראשית שנות התשעים של המאה העשרים התברכנו בשני זרמי עלייה גדולים: העלייה מברית המועצות לשעבר ועליית 'מבצע שלמה' מאתיופיה. עולי אתיופיה בעלי השכלה למדו עם העולים מארצות חבר המדינות, אולם הרוב המכריע של העולים מאתיופיה, שהיו ללא השכלה (אנאלפביתים) או בעלי השכלה מועטה, למדו באולפנים משלהם, במשך עשרה חודשים. לכן היה צורך לייחד להוראה באולפנים אלה חוברות מיוחדות, לצד גיליונות עברורים. על עריכת עת יופי הופקדה מערכת שכללה אנשים בעלי ידע וניסיון בהוראה לעולים מעוטי השכלה. בסך הכול יצאו שמונה חוברות, במתכונת דומה לעברורים, משמע כל גיליון הוקדש לנושא מרכזי ולצדו 'צ'ופרים' שונים – להשכלתו הכללית של התלמיד ולעתים גם להשכלת המורה, שהיה עליו במקרה זה ללמוד את אפיוניה של תרבות שאינה מוכרת לו. בגלל האופי המיוחד של אוכלוסיית הלומדים, הושם בחוברות עת יופי דגש על רכישת מיומנויות: קריאה, כתיבה, דיבור, ורכישת תחומי ידע: אזרחות, גאוגרפיה, חשבון.