חיבור
השכלה תיכונית
רמה: 1 יח"ל
מספר שעות: 70 שעות
יעד: מבחן ארצי
הרציונל
דגם החיבור מקיץ 2015 ואילך יהיה דגם של חיבור טיעון בלבד!
אחת ממטרות הכתיבה בדגם של טיעון היא לטפח אצל הלומד מיומנויות חשיבה ביקורתית. חשיבה ביקורתית היא חשיבה שקולה המתרכזת בהחלטה למה להאמין ומה לעשות.
מיומנויות הטיעון הן חלק ממיומנויות החשיבה הביקורתית, והן מהוות רקע מוקדם והכרחי להפעלת תהליך של קבלת החלטות.
טיעון הוא פעולה שאנו מבצעים כל הזמן באופן טבעי בחיי היומיום – אנו יודעים לטעון למה בחרנו לגור באזור מסוים, למה בחרנו לקנות בחנות מסוימת וכדומה. הדרך שלנו לשכנע את עצמנו ואחרים בנכונות של דבר, היא סידרה של נימוקים שאנו מנמקים לעצמנו, ובעזרתם אנו משכנעים את עצמנו ואת האחרים בנכונות הטענה.
גם בבית הספר אנו דורשים מתלמידינו תשובות שהן בעצם טיעונים: בכל פעם שאנו מבקשים מהם לנמק, להסביר, להסיק מסקנות. אנו רוצים לחזק מיומנות זו, שהינה חיונית לחיי היומיום, אצל התלמידים.
פעילויות טיעון מערבות את הלומד וחושפות בפניו את מטרות הלמידה. פעילויות הטיעון דורשות ביקורתיות ועצמאות גם יחד.
למבוא זה מצורפים קבצים, המכילים חומר עזר למורה.
קיץ תשפ"ב
חורף תשפ"ב
קיץ תשפ"א
חורף תשפ"א
קיץ תש"פ (יולי)
- יחידת לימוד אחת
- יחידת אחת, עולים
- יחידת לימוד אחת, מחוון
- יחידת לימוד אחת לעולים, מחוון
- יחידת לימוד אחת לעולים - אוגוסט
- יחידת לימוד אחת - אוגוסט